Connect with us

Iskalnik politeia.si

Ekonomija

Znižanje cen: svetovno gospodarstvo ujela popolna nevihta

Foto: Reuters

Od Tokia do Londona potrošniki začenjajo čutiti posledice naraščajočih stroškov, ki se pojavljajo v svetovnem gospodarstvu.

Odmik, po omejitvah zaradi corona virusa je izpostavil pomanjkanje oskrbovalne verige, pri čemer se podjetja borijo za delavce, ladje in celo gorivo v tovarnah, kar je ogrozilo okrevanje gospodarstva.

Največji britanski proizvajalec piščancev je dejal, da se 20-letno obdobje poceni hrane v državi končuje, inflacija cen hrane pa bi lahko dosegla dvomestne številke.

“Časi, ko bi lahko štiričlansko družino nahranili s piščancem v vrednosti 3 funtov (4 USD), se iztekajo,” je dejal Ranjit Singh Boparan, lastnik skupine 2 Sisters Group.

Pomanjkanje skladiščnih delavcev, tovornjakarjev in mesarjev, saj se peto največje gospodarstvo na svetu ukvarja z brexitom, pa tudi COVID, stopnjuje napetosti, ki jih po vsem svetu čutijo tudi mednarodna podjetja.

IKEA daje v najem več ladij, kupuje zabojnike in preusmerja blago, saj si največja svetovna pohištvena znamka prizadeva ublažiti motnje v dobavi.

Jon Abrahamsson, izvršni direktor Inter IKEA, je za Reuters povedal, da pričakuje, da se bo kriza razširila na leto 2022, pri čemer bo največji izziv prepeljati blago iz Kitajske, kjer izdelujejo približno četrtino izdelkov IKEA.

V IKEI  pravijo, da je pomanjkanje izdelkov najbolj prizadelo trgovine v Severni Ameriki, sledi Evropa.

V ZDA je predsednik Joe Biden v sredo pozval zasebni sektor, naj pomaga ublažiti blokade, ki grozijo, da bodo motile praznike v ZDA.

Biden je dejal, da se bo pristanišče Los Angeles pridružilo pristanišču Long Beach, ki bo delalo 24 ur na dan in raztovorilo okoli 500.000 zabojnikov, medtem ko bi Walmart, Target  in drugi veliki trgovci na drobno za pomoč čez noč razširili svoje poslovanje.

Tudi na Japonskem, kjer šibka rast pomeni, da se cene mnogih stvari – pa tudi plače – v desetletjih niso močno dvignile, se potrošniki in podjetja soočajo s cenovnim šokom za osnovna živila.

Temeljna potrošniška inflacija na Japonskem je avgusta prenehala padati, kar je prekinilo 12-mesečno deflacijsko obdobje. Ekonomisti in oblikovalci politik pričakujejo, da se bodo v prihodnjih mesecih v podatkih odražali nedavni dvigi cen .

Centralne banke v Španiji, na Irskem in na Švedskem so na visokem nivoju pripravljenosti in inflacije dosegli 13-letne najvišje ravni, je predsednica Evropske centralne banke Christine Lagarde ponovila, da je vzpon v Evropi začasen in da ni znakov, da bi se to vključilo v plače.

“Vpliv teh dejavnikov bi moral izginiti … v naslednjem letu, kar bi zmanjšalo letno inflacijo,” je dejala Lagarde.

Inflacija v euroobmočju naj bi pred koncem leta dosegla 4%, kar je dvakrat več od cilja ECB, vse več ekonomistov pa meni, da bo do leta 2022 ostala nad ciljem.

Vse manj oskrbe z električno energijo kaže na mračne zimske napovedi v nekaterih delih sveta.

Medtem, ko se na severu Kitajske ohlaja, so cene premoga dosegle rekordno visoko vrednost, elektrarne pa so se založile, da bi omilile energetski krč, zaradi česar je inflacija tovarniških vrat v drugem največjem gospodarstvu na svetu septembra dosegla najmanj 25 let .

Medtem je Coal India, največji rudar na svetu, dejal, da je začasno prenehal oskrbovati uporabnike električne energije, saj se Indija bori z enim od svojih najhujših primanjkljajev oskrbe z električno energijo doslej.

Kitajska energetska kriza, ki jo povzročajo pomanjkanje premoga, visoke cene goriva in rastoče industrijsko povpraševanje po pandemiji, je ustavila proizvodnjo, tudi v tovarnah, ki dobavljajo velike blagovne znamke, kot je Apple.

Šibko povpraševanje omejuje inflacijo potrošnikov, zaradi česar so oblikovalci politik hodili po tanki liniji med podpiranjem gospodarstva in nadaljnjim zvišanjem cen proizvajalcev.

Znakov, da bi se stroški energije znižali je malo, pri čemer je terminska pogodba za surovo nafto Brent nad 84 USD za sod v pričakovanju, da bodo z naraščajočimi cenami zemeljskega plina prešli na nafto, da bi zadovoljili potrebe po ogrevanju pozimi.

Mednarodna agencija za energijo je dejala, da bi krč lahko povečal povpraševanje po nafti za pol milijona sodčkov na dan (bpd).

“Višje cene energije prispevajo tudi k inflacijskim pritiskom, ki bi lahko skupaj z izpadi električne energije privedli do manjše industrijske aktivnosti in upočasnitve okrevanja gospodarstva,” je v svojem mesečnem poročilu o nafti zapisalo IEA.

Vrhunski gospodarski inštituti so skupno napoved za rast leta 2021 v Nemčiji, največjem evropskem gospodarstvu, znižali na 2,4% s 3,7%, saj ozka grla v ponudbi ovirajo proizvodnjo.

Nemški vladni in industrijski viri so za Reuters v četrtek povedali, da namerava vlada zmanjšati pritisk na potrošnike zaradi zvišanja računov za energijo z znižanjem doplačila, ki prihodnje leto pomaga financirati naložbe v obnovljive vire energije za 43%.

V Singapurju dva ponudnika energije, vključno z enim največjih neodvisnih, izstopata s trga, medtem ko so vsaj trije drugi zaradi prenehanja veleprodajnih cen energije prenehali sprejemati nove odjemalce, so za Reuters povedali viri iz podjetja.

Medtem se je Bela hiša z ameriškimi proizvajalci nafte in plina pogovarjala o tem, da bi pomagala znižati stroške goriva.

Povprečni maloprodajni stroški galone bencina v ZDA so najvišje  po sedmih letih, stroški goriva pa naj bi se pozimi še zvišali.

Nizozemsko podjetje za navigacijo in digitalno kartiranje TomTom je opozorilo, da bi lahko težave z dobavno verigo v avtomobilskem sektorju trajale tudi do leta 2022 .

“Podcenjevali smo, kako velika so bila ali so postala vprašanja dobavne verige, zlasti glede pomanjkanja polprevodnikov,” je za Reuters povedal glavni finančni direktor TomToma Taco Titulaer.

Globalno pomanjkanje polprevodniških čipov je prisililo proizvajalce avtomobilov, ki še vedno okrevajo od koronavirusa, da ponovno ustavijo proizvodnjo.

Italijansko-ameriški proizvajalec vozil CNH Industrial je v sredo sporočil, da bo zaradi težav pri nabavi sestavnih delov začasno zaprl več evropskih obratov za proizvodnjo kmetijskih, gospodarskih vozil in pogonskih sklopov.

Tajvanski TSMC, največji svetovni proizvajalec pogodbenih čipov, je poročal o skoraj 14 -odstotnem skoku dobička v tretjem četrtletju.

TSMC in Tajvan sta postala osrednja v prizadevanjih za rešitev svetovnega pomanjkanja čipov, kar je prizadelo tudi proizvajalce pametnih telefonov, prenosnih računalnikov in potrošniških aparatov.

Nekatera podjetja, na primer Toyota Motor Corp si vse bolj prizadevajo za ponovni zagon proizvodnje. Japonski proizvajalec avtomobilov upa, da bo to storil decembra z okrepitvijo pošiljk dobaviteljev, prizadetih zaradi pandemije, so za Reuters povedali trije viri.

Komentirajte prispevek

Leave a Reply

Za komentiranje se morate prijaviti.

Več vsebin

Tuja politika

Očividci so nam sporočili, da so danes ob 21:00 uri opazili približno 15 polno opremljenih policistov, ki so peš drveli mimo Pizzerije Foculus v...

Aktualno

»Gospod premier, to ni vaš polfinale – ker to ni vaša Slovenija. Naša je!« takole je naslov članka v Ekipi, napisal ga je Andrej...

Aktualno

Zanimiv članek je bil včeraj na 24UR, o vladi in njeni promociji za cepljenje. No, bolj natančno, na 24UR so znova prali UKOM. Vsi...

Aktualno

Ali ste opazili kako naši mediji poročajo? Kako manipulativno ljudem servirajo novice? Slabo postrežejo najprej, o dobrem skoraj ne poročajo, to leti predvsem na...